20. Elektroniske materialer20A. Elektroniske materialer med simple ophavsforhold.20B. Elektroniske materialer, som udgår fra en korporation.20C. Elektroniske materialer, som er periodica.20D. Elektroniske materialer af flere ophav, der har udført forskellige funktioner - blandet ansvarlighed.Forbemærkning. Reglen dækker elektroniske materialer i såvel fast fysisk form som online. Multimedier (såvel interaktive som ikke-interaktive) er beskrevet under § 20D, selvom ikke alle multimedier har ophavsforhold af blandet karakter. Ophavsfunktioner. Ophavsfunktionerne afspejler at elektroniske materialer indeholder edb-programmer, datafiler eller begge dele, hvor datafilerne kan indeholde data i form af tekst, grafik, kort, levende og faste billeder, animation, musik og anden lyd eller en kombination af disse. Der kan i værkerne være nævnt funktioner hørende til programsiden, f.eks. programudvikling, systemdesigner, programmed by, udviklet af, programmør datasiden, f.eks. forfatter, manuskript, af, idé og design, animation, director, fotograf, komponist - betegnelser, som kendes også fra andre materialetyper den samlede produktion (specielt for multimedier) eller værkets tilrettelæggelse (redaktionelt ansvar), f.eks. produced by, editor, created by, production onlinepublicering (på Internet el.lign.), f.eks. webansvarlig, web-editor Primære og sekundære funktioner. Enslydende ophavsfunktioner kan i nogle værker dække over en primær funktion, i andre værker over en sekundær funktion, og i atter andre over en funktion, som ikke tages i betragtning. F.eks. vil programmøren til et edb-program som regel være opslagsrelevant, mens programmeringen til et elektronisk opslagsværk måske vil være præsenteret som en sekundær funktion og i et multimedieværk være nævnt så langt nede i en omfattende liste over medarbejdere med væsentlige funktioner, at man er klar over, at her er tale om en rent teknisk/administrativ funktion, som ikke tages i betragtning. Ligeledes kan en funktion som producer dække over såvel det intellektuelle eller kunstneriske indhold som over et produktions- eller tilrettelæggelsesansvar, men også over en rent teknisk/administrativ funktion, som ikke tages i betragtning. Derfor må ophavene vurderes i hvert enkelt tilfælde og opdeles i primære og sekundære ophav. Præsentation. Elektroniske materialer kan i visse tilfælde være præsenteret mangelfuldt eller misvisende. F.eks. kan der ved bearbejdelser til elektronisk form være lagt uforholdsmæssigt stor vægt på forlæggets ophavsfunktioner. Eller præsentationen af materialet kan lægge op til, at primære ophavsfunktioner til dele af materialet skal betragtes som primære ophav til værket, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet, når værket ses som en helhed. Det kan derfor være nødvendigt at lade præsentationen af materialet træde i baggrunden ved vurdering af primære og sekundære ophav og i stedet se på de samlede oplysninger. Valg af opslag. Der gives generelt opslag på personer og korporationer for elektroniske materialer efter de almene regler i § 1-6 (se også eksemplerne i § 20A, § 20B og § 20C). For elektroniske materialer med flere ophav med blandet ansvarlighed gives der opslag efter § 20D 20A. Elektroniske materialer med simple ophavsforhold ABC-med-lyd : bogstavindlæring med
lydhjælp / skrevet af Torben Tangsig Spørgeskema til Windows : et program
til integration af edb i fagene samt et redskab til emne/projektarbejde
/ ide og programmering: Mogens Wittendorff og Randi Riise Familieøkonomispillet / Poul Andreasen,
Sven Thorøe Hypotese for to stemmer : poetisk dialog
/ Morten Søndergaard & Tomas Thøfner 20B. Elektroniske materialer, som udgår fra en korporation Behandles efter § 5 . 20C. Elektroniske materialer, som er periodica Behandles efter § 6 . 20D. Elektroniske materialer af flere ophav, der har udført forskellige funktioner - blandet ansvarlighed Hovedregel for valg af opslag. Forbemærkningen til § 7-20 følges. Desuden kan overvejelserne i § 7-15 om tekster af ophav med blandet ansvarlighed til en vis grad overføres til de elektroniske materialer. Multimedier. Modsat hovedreglen lægges der for multimedier (såvel interaktive som ikke-interaktive) mere vægt på den relative betydning af de forskellige funktioner samt det relative omfang af de forskellige bidrag end på præsentationen af værket. Det skyldes multimediers kombination af flere forskellige udtryksformer samlet i ét værk, som ofte vil præsentere sig uoverskueligt og med mange ophavsfunktioner knyttet til såvel værket som helhed som til dele af værket og til værkets tilblivelse. For multimedier gælder, at der gives opslag på primære ophav hørende til værket som helhed. Der gives tillige opslag på primære ophav hørende til indhold, som skønnes at udgøre hovedparten af værket, eller som skønnes at være af søgemæssig betydning. Viby : et eventyrspil om en by i 1700-tallet Amerika & amerikanere : blade af Frank
Esmanns dagbog : indtryk, oplevelser og fakta fra otte år i USA /
billedredaktion: Aske Dam ; systemdesign/programmering: Ivan Dehn ; fotograf:
Thomas Hass Hvem er Oscar Lake? / dansk oversættelse
ved Kirsten Trolle Hansen ; Henry R. Wickenden, creative director and game
designer ; Barbara Lerman-Golomb, writer String quartet in C major, K. 465, the "dissonant"
/ [composed by] Wolfgang Amadeus Mozart ; [multimedia version] by Robert
Winter ; [performed by] The Angeles Quartet Macbeth |
© Biblioteksstyrelsen 1998 | Forlag: Dansk BiblioteksCenter as | 2. udgave, maj 1998 | Til top |